Nu flyttar vi!

Ja så känns det då som att det mesta äntligen är klart! På fredag ska jag och Johan städa hela huset, typ damma väggar, torka golv och skura badrum.. Sen är det precis enligt tidsplanen redo för inflyttning på lördag! Det saknas fortfarande nån list här och där för att det inte funnits så det räckt och så, men det är ju lätt att fixa senare..

Så imorse var sista gången jag och Noel åkte den här sträckan ensamma! (Iaf vid den tiden och åt det hållet..) Senaste veckan verkar han ha tröttnat lite på bilåkandet faktiskt efter att ha skött sig exemplariskt i över en månad, men imorse var han bara lite gnällig sista biten när han slängt båda napparna i golvet.

Nu verkar det gå bra på dagis, han kan va lite gnällig och klängig när jag fortfarande är kvar men när jag lämnar över till Annika eller någon annan på hans avdelning tystnar han och tittar inte på mig mer. Och sen brukar det gå bra hela dagen och när jag kommer och hämtar vid 14 blir han glad och kommer och vill kramas, men sen vill han gärna va kvar och leka med bilarna på de lite större barnens avdelning där mormor jobbar...
Han pratar massor och det går inte längre att hålla ordning på hur många ord han kan.. Det är nog åtminstone 50. Hans nya favoritord är "kärra" och det säger han så tydligt så de flesta skulle nog förstå det också... Igår stod vi vid huset och tittade mot vägen och så kom en bil med släpkärra och då utbrast han glatt "kärra!".
Ett av de senaste orden är "krokar" som låter "koka" ungefär, det lärde han sig i förrgår när han stod och kände på handdukskrokarna i badrummet.

Lite nya böcker har vi tagit fram också, så det inte bara är pekböcker. Iofs gillar han väl mest att peka på saker i dessa böcker också men det är lite mer att titta på iaf :-) Nya favoriten är "Bu och Bä" som Noel kallar "Bubbä" och det är inte alltid jag förstår direkt att det är boken han menar då för det finns ju många saker som börjar på B i hans värld.. Napp och Pappa till exempel. Fast "napp" har iaf gått från "ba" till "bapp" ibland, det är ju ett framsteg ;-)
Ibland kan det komma två ord på en gång, som tex. "dä töja!" (där är tröjan!) eller "titt-ut mommo" varvat med "titt-ut mamma".

Var på BVC för lite mer än 2 veckor sen och då var han 87,5 cm lång och vägde 12 270 g. Ganska normal vikt tror jag men över på längden (som vanligt) :-) Det var 18-månaders kontroll så han "testades" lite och blev godkänd. Bla. bygga torn av klossar, rita och visa öga och mun på en nalle. Sen var det MPR-vaccin men det gick hyfsat bra. Lite ledset en stund men gick över snabbt. Väntar dock fortfarande på feber-reaktionen som kan komma 1-2 veckor efteråt och undrar när man kan blåsa faran över..?


Det går inte framåt med mitt jobbletande. Just nu känner jag mig lite hopplös och orkar inte med så mycket, hoppas komma in på sjuksköterskeutbildning till våren. Vet inte om jag berättade i våras att jag sökte det? Jag fick ett plötsligt infall och kom på att jag ville läsa till sjuksköterska. Funderade på när sista anmälningsdag för sånt var och det visade sig att det var dagen före.. Jag gjorde "sen anmälan" men den behandlades aldrig. Till saken hör att ordinarie utbildningen går i Huddinge (=inte smidigt avstånd) men det fanns en distansutbildning i Norrtälje. Nu när vi ska flytta skulle ju den va ännu mer perfekt, Norrtälje är ju inte alltför långt därifrån. Men den hade haft rätt hög intagning så jag trodde ändå inte jag skulle kunna komma in på den. Men nu när jag kollade upp statistiken skulle jag ha kommit in med en marginal på 0,2 på betygssnittet! Snacka om irriterande att jag kom på det EN dag sent... Men hoppas nu alltså på våren istället..


Hade tänkt visa bilder under projektets gång men så blev det visst inte, men här får ni lite nya bilder på huset!

Noels rum och här har faktiskt JAG målat..! 3 ljusblå väggar och en lite mörkare. Tyckte det blev rätt bra, iaf i jämförelse med sunkfärgen som var där innan...


Datarummet eller vad man vill kalla det.. Det var här som det var öppet ut till vardagsrummet men där är igensatt, tapet på den väggen och så nytt golv!


Garderoberna luktade sunk så även dem har jag målat i vårt rum och Noels rum. Nådde dock inte in i överskåpen...


Nya väggen i vardagsrummet. Tapeten liknar lite kartong/masonitskiva men vi orkade inte leta för länge och ville dessutom inte köpa tapeter för 400-500 kr/rulle och så ramlade jag över dem här plötsligt och vi tyckte de var okej. Ungefär den färgen jag tänkt och dessutom lite struktur. Eftersom det är struktur på de vita tapeterna kändes det som att det skulle bli konstigt att ha släta fondväggar..

All tapetsering har förresten min mormor stått för med viss assistans av Johan!




Och här är köket..! Som ni ser saknas lite taklist m.m. och diskmaskinen är ju fortfarande kvar här, och sen ska ju en sockel in under hela den biten. Och framförallt ska baksidan av "bardisken" åtgärdas, men vi har inte haft rätt grejer (och fram tills dess är det jättekul att stoppa in plastpluggar i hålen på baksidan och hämta ut dem på andra sidan. Fast nu när mamma satt in hyllor är det svårt att nå...).
Nu har vi sett det halvklart så länge så man har lessnat lite på det, men om man ser tillbaka på bilder så är det ju ganska stor skillnad från tidigare köket...


Och så måste vi väl avsluta med en bild på Noel också :-) Han har blivit klippt igen, var nog 2-3 veckor sen tror jag.

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej!

Vad fint ni verkar få!! Antar att jag snart får komma och se det i verkligheten?

Kram på er!

2008-09-25 @ 09:54:19
Postat av: Ida

Vad fint ni fått det!:) Kul med sjuksköterske-utbildningen också, hoppas det går bra! Jag kommer gärna och våldgästar nån dag sen o tar en fika eller nåt:)KRAM

2008-09-25 @ 13:35:16
Postat av: Anna

Va fint ni har gjort det, jätte fräscht :) Skönt att ni äntligen får flytta!!

Postat av: Elin

Hej!

Det har ju blivit jättefint! Vilken skillnad, speciellt i köket. Hoppas ni nu kommer trivas där.

Kram

2008-09-26 @ 17:21:46
Postat av: Anonym

Du har blivit utmanad!

2008-09-28 @ 20:53:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback