Jul och lite mera

Ja här har det varit dött ett tag.. Försökte lägga in lite julbilder dagen före julafton men det gick inte, så då blev det ju inget!

Johan har varit hemma med oss i tre veckor, först sjuk en vecka och sedan ledig. Ändå har det varit stressigt och massor att göra så det har inte funnits tid för bloggen... Julklappar skulle fixas, och städas här och där och julpynt och pepparkakor och så det ena och det andra på det... Nu känns det faktiskt rätt skönt att julen är över!

Noel har lärt sig massor på sistone, men exakt vad minns jag inte ;-) Nu under juldagarna har han iaf blivit extra duktig på att gå och hålla i med bara en hand. Men ibland får han får bråttom och det slutar med att han står och balanserar på ett ben och sen hamnar på golvet :-)
Annars reser han sig mot allt, och nu går det oftast utan problem så han ramlar inte jämt :-) En favorit är att resa sig mot spisen och antingen stå och öppna och stänga skåpet som är till höger, eller gå vidare åt vänster tills man kommer bort till städskåpet. Annars funkar det utmärkt att resa sig mot soffbordet och slänga alla fjärrkontroller i golvet! En gång satte han sig på golvet sen och la upp alla fjärrkontroller igen men det händer inte ofta..


Peka på saker har han gjort i ett par veckor. Han pekar och säger "däh" eller "titta!". Nu har han också börjat härma "ajaj" till "jajja", igår tex hade han badat och kröp runt naken på badrumsgolvet. Vi har massor med såna här dumma rör längs golvet och väggarna, som antingen är jättekalla eller jättevarma och de är såklart lockande att ta på. När jag såg att han var på väg att ta på ett sa jag "ajaj" och då tog han nåt annat istället. En stund senare såg jag att han var sugen på att ta på röret igen men då pekade han på det och sa "ajja" och tittade frågande på mig... Men biland gr det ju att ha det som en ursäkt också, typ jag vet att jag inte får röra det här men om jag säger "jajja" under tiden är det lite mer ok ;-)

Idag höll jag nästan på att både skratta och gråta åt honom samtidigt, men jag vände mig bort för att dölja det så mycket som möjligt :-) Han satt vid bordet med ett pussel han fått i julklapp, och slängde pusselbitarna i golvet en efter en. Sen slängde han också själva pusslet (som man lägger knopp-bitarna i alltså) i golvet så det smällde högt. Så tycker inte mamma man ska göra så då sa jag bestämt "Nej Noel, så gör man inte!" och då började han pluta med underläppen och blev tårögd, lilla gubben.. Sen sa han "mamma mamma" (hans allt-i-allo ord för det mesta när det inte går riktigt som han vill) och sträckte sig mot pappa...


Julafton kändes lite stressig, först var Johans familj här på jullunch och sen skulle vi till mina föräldrar på middag. Klockan 18 skulle vi äta men Johan hoppades på att vara där före 17, men självklart hann klockan bli 18 ändå innan vi var framme.. På vägen sa jag "jag är hungrig men jag känner för att kräkas av tanken på korv och köttbullar", och då är ju faktiskt korv och köttbullar det enda på julbordet som jag kan tänka mig att äta.. Men min pappa hade fixat kyckling och potatisgratäng till mig och min syster så det blev en lyckad julmiddag även för oss! =D Noel var rätt grinig här hemma, men han sov i bilen och sen när vi var framme var han som förbytt, skulle direkt till mormor och var sen relativt glad hela kvällen. Åt middag samtidigt som oss och festade sen på majskrokar..
Julklappar var inte så skoj än, papperet kunde man väl leka titt-ut med en liten stund och snöret kunde man peta på en stund och sen länga i golvet, men roligare än så var det inte...

Efter en sån intensiv dag var jag orolig för hur Noel skulle somna, men han fick en flaska majsvälling som vanligt och sen var det tyst där inne :-) För första gången sov jag och Johan tillsammans i nedre sängen i "familjesängen" som mina föräldrar har i gästrummet. Annars brukar ju oftast Johan jobba när vi sover där, så då sover han uppe och jag sover nere och har ansvar för Noel.. Nu passade jag på att lägga mig innerst så blev det för en gångs skull Johan som fick gå upp några gånger när Noel gnällde vid 2-3-tiden :-) I vanliga fall brukar jag sen få sova lite längre, men nu fick vi sovmorgon båda två så gick Noel upp till mormor och morfar på morgonen.

För ett par veckor sen hade Noel några dagar när han kunde vara vaken från 2-5 mitt i natten... Eller så somnade han inte förrän efter 1..! Nåja, idag somnade han visserligen inte förrän kring 00 men då hade han sovit middag senare än vanligt. Oftast brukar han kunna somna kring 22.30 och sova till 9.30 eller nåt sånt.


Jag läste just att Dick "anklagat" Helén för att ha skrivit en hel bibel, men vad är då detta? ;-) Och ändå skulle jag säkert kunna skriva mycket mer.. men jag får väl lugna mig lite så det finns en chans att läsa det :-) Men jag tyckte det var kul att läsa din bibel, Helen!


Finns det nån chans att täcka in bilder från 2/12-27/12 i samma inlägg..?


2/12
image707
Noel, Helén och Liam, som är ganska spännande...


6/12
image708
VM i konstigaste minen... Noel, Svampbob och Bläckvard.

image709
Koncentrerad och plockar i lådan som inte är barnförbjuden...


Suck.. Nä nu har jag suttit i säkert en halvtimme och försökt men bilduppladdningen har gett upp.. Så det får bli allt för idag!

Kommentarer
Postat av: Ida

Jag sitter på jobbet och läser *skäms* och jag började skratta högt när jag läste det där om pusslet, haha, så himla gulligt..:P
Jag försöker lära Lucas att säga "Ida" men han säger bara dada istället..:P Han säger också titta och mamma, sen säger han "isse" (gärna med mycket saliv i munnen) när han ser en kissekatt..

2008-01-02 @ 17:05:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback