Julmånad!

I veckan har både Johan och jag varit förkylda, så i tisdags var Johan hemma från jobbet så vi var hemma allihopa i fyra dagar. Fick en del gjort trots att vi var sjuka, troligen för att vi inte orkade ut och fara utan fixade hemma istället :-) Men nu kan jag inte komma på vad riktigt..!

I onsdags lärde sig Noel att spela på läpparna, jätteroligt :-D Och när han gjort så tittar han på mig och vet att jag skrattar åt honom och så skrattar han tillbaka =)
Annars har han blivit rätt mammig på sistone, och klängig överhuvudtaget. Han ska liksom upp i famnen och kramas jättenära och jättelänge, och sen börjar han klättra med fötterna på en som om han försöker klättra in i famnen på en... Mysigt såklart men jobbigt när man inte ens kan laga mat utan att han ska börja dra i byxorna på en...

Han har dessutom lärt sig sätta sig upp själv, det har han inte klarat förut. Rätt som det var i tisdags kväll när Noel stod och gungade på alla fyra drog han sig bakåt och satte sig upp. Sen tittade han bakåt på oss och såg förvånad ut :-) Stå på alla fyra, i krypställning, gör han mer och mer men när han ska iväg nånstans slänger han sig oftast ner på mage och ålar, tar bara nåt enstaka krypsteg ibland. Men är det nåt hinder i vägen så går det bra att krypa över det så han kan nog bara han vill ;-)

Han försöker resa sig mot det mesta men törs inte riktigt.. Men det är kul att höra på honom när han försöker, han låter lite nervös, uppspelt och skrattig på samma gång :-) I sängen har han börjat ställa sig upp nu när han ska sova, det är jättepraktiskt... Ikväll när jag gick in för fjärde gången stod han vänd in mot väggen och gnällde och vände försiktigt huvudet för att titta när jag kom in, haha sötknäppisen...


Annars är det bra, vi är i princip friska från våra förkylningar och Johan jobbar ju nu i helgen igen. Idag lämnade jag Noel hos mormor och morfar en stund och så hälsade jag på Helén, Dick och Liam en stund :-) Helt sjukt vad man glömmer snabbt, jag visste knappt hur jag skulle hålla lillplutten och det känns verkligen som att jag aldrig haft en sån liten! Och då har Noel ändå vägt nästan ett kilo mindre än honom...
Imorgon ska vi till mina föräldrar igen och så blir det lite bak av lussebullar :-) För jag är ju inte den som ställer mig och bakar själv här hemma ;-)


Tar och skriver in lite önskelista tror jag!

Noels önskelista
¤ Brio plocklåda (svart med klossar i rosa, grönt och rött)
¤ Pussel (enkla med knoppar)
¤ Pop-up leksak (en sån där man tex. trycker på en knapp så hoppar ett djur upp)
¤ Övriga leksaker, tex från 9 eller 12 mån, gärna med något ljud
¤ Pekböcker, "Peka med Tummen" är ett särskilt önskemål från mamma :-)
¤ Kläder i stl 86 (strumpor 22-24)
¤ Blå regnjacka Bamse från Lindex i stl 86, vi har redan regnbyxorna till
¤ Disneyfilmer (inte Lejonkungen, Djungelboken, Bilar eller Hitta Nemo)
¤ (Golvpussel i skumgummi) Vi har ännu inte bestämt om vi vill ha ett litet i nio bitar eller ett stort... Ska kolla upp ett på Babyproffsen så kanske vi vet sen :-)


Vi har köpt till honom: bultbräda, go-go-rollers från Play2learn och ett cirkuståg från Fisher Price som spelar musik och har små kuber med djur i på vagnarna (det finns andra grejer i samma serie för den som är intresserad :-) ). Tror inte det är nåt mer (än), kan inte komma på det iaf.. Så vet man vad som är "taget" :-)


Nu gnällde han precis lite inne hos sig, när jag gick in stod han halvsovande på knä och höll sig i spjälorna..! Skrutten då, inte lätt när man lär sig en massa på en gång och reser sig upp i sömnen...


25/11
image693
Efter att den gamla tv-bänken i några timmar fungerat som "staket" för att hålla Noel borta från alla sladdar, mojänger, apparater och verktyg när Johan satte upp den nya, upptäcks att det finns ett stort hål där man kan komma igenom :-)

image694
"Och hur har mitt flygplan hamnat här..?"

image695
Det är ofta skoj att bli insnurrad i handduken efter badet, och titta på pappa eller mamma som är kvar i badkaret :-)


26/11
image697
Liam syns inte så jättebra men här är typ första bilden på kusinerna tillsammans :-)


27/11
image696
Pappa plockade fram ljusstakar och sånt i förrådet och hittade nåt spännande :-)


29/11
image698
Vår lånade babysitter skulle vidare till kusinen men först fick Noel prova den en sista gång, inställd i "bebisläge". Ganska mysigt ju verkade han tycka!



Ett litet smakprov på läppspelandet, fast lite distraherad blir man ju när kameran kommer fram.


1/12
image699
Och sen lilla Liam i samma babysitter! Han verkade gilla den, en liten stund iaf.

image700
Syster Helén och Noel-kusin Liam, lite arg..

image701
Dagens grej var att stå på knäna när man leker med aktivitetstavlan hos mormor :-)

image702
Precis innan den här bilden togs sa jag att den där katten är omöjlig att fotografera, då hade jag tagit ett kort där bara ryggen på katten (ett stycke päls alltså) syntes.. Jag vet inte om man kan kalla den här bilden bra direkt, men lite roligt blev det ju! Helt på kattens initiativ...

image703
Jokerdragning är typ det roligaste som finns på TV! Och inledningen till Svampbob och Mumintrollen...

image704
"Åh det är så läskigt att resa sig upp..!" ;-)

image705
Det finns en broderad adventskalender som min mamma gjort som vi alltid brukade ha när vi var små (och stora också för den delen ;-) ). Man hänger på grejer själv på 24 ringar (oftast godis) och jag har alltid tyckt den är bland det viktigaste i december, för där är det så tydligt när grejerna börjar ta slut och julafton närmar sig :-D Därför brukar jag själv nu ha den och hänga godis i :-) Igår köpte jag en påse smådaim och idag skulle jag knyta dit dem. Jag hällde ut hela påsen på golvet och genast var Noel där och smakade på en (med papperet på) :-)
Sen försökte vi hålla honom borta ett tag, men när jag började bli klar kom han igen, tog upp en daim (försiktigt mellan tummen och pekfingret), slickade lite på den, la försiktigt tillbaka den och gjorde sen samma sak med nästa, och nästa... ;-)


Kommentarer
Postat av: Maria

Måste bara säga att han e så söt! Jag tycker det, på riktigt! :-)

Postat av: Helén

Hihi, blev tvungen att kolla tillbaka på när Noel var ungefär som Liam, och så hamnade jag här där Liam är såååå liten! =) Tycker att när man tittar på Noelbilderna så känner man igen en del miner och uttryck som Liam gör typ nu, känns som att de är lite lika faktiskt...! =)

2008-10-24 @ 07:16:15
URL: http://nennegumman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback