Första 2008

Ojoj.. Jag måste väl skriva nånting så ni vet att vi finns :-) Men några bilder blir det inte idag.. Klockan är över 1 och jag är hungrig.. Dessutom ser jag fram emot en dusch för jag har inte duschat på två dagar! Tog bort ett par födelsemärken i måndags och sen ska det hållas helt torrt i två dygn..
Med andra ord så lär det bli en sen kväll för mig som vanligt :-)

Noel sov ju jättebra några veckor kring jul, somnade nästan alltid själv utan problem och sov typ 12 timmar utan ett knyst. Nu är det ofta en del gnäll när han lagts i sängen och han vaknar tidigare men somnar inte tidigare.. Jaja allt går i perioder :-) Ikväll somnade han kring 23.30 tror jag och har jag tur får vi sova till 10 imorgon men det är tveksamt...

Liten uppdatering om Noel för de som är intresserade... :-)


Det största nöjet är fortfarande att gå fram och tillbaka, fram och tillbaka och hålla någon i handen. Gåvagnen är också jätterolig men då behöver han hjälp att vända när det tar stopp.. Fast han står faktiskt och försöker vända själv så om ett tag kanske han klarar det.. Om han inte lär sig gå själv först :-) Vi tycker ju faktiskt att det är på tiden efter månader av spring och hålla i händerna.. Alla som ser honom tror att han egentligen kan men i princip alltid när man släpper händerna sätter han sig ner direkt. Sen vet han att man försökt lura honom så då om man försöker släppa spänner han sig så han lutar bakåt ;-)
Men i fredags gick han faktiskt 3 steg eller så alldeles själv! Jag ställde ner honom på golvet utanför mitt gamla sovrum hos mina föräldrar, oftast sätter han sig när man gör så men ibland står han kvar stadigt en stund.. Och precis när jag ställt ner honom plingade det på dörren och öppnades och blev han ju nyfiken så då gick han iväg alldels själv! Men sen kom han på sig själv och satte sig ner...

Annars gillar han att plocka med saker.. Han tar bitarna från sitt pussel och lägger antingen i leksakslådan eller legolådan. Han plockar ut lock och grejer ur mitt plastskåp och lägger i nedersta kökslådan. Ja hittar han en grej som passar i en annan grej så lägger han den där helt enkelt :-)
Ett ganska nytt intresse är att sitta själv och titta i böcker. Bilböckerna är favoriter och då sitter han och brummar och vroomar högt.

Han förstår mycket tycker vi. På nyårsafton lärde han sig vart näsan sitter. Eller ja iaf på andra, sin egen har han nog inte koll på... Ögonen har han också snappat upp nu och man får akta sig för ett finger i ögat om man ligger bredvid honom eller så :-) Säger man "får mamma en puss" kan man oftast räkna med ett blött och öppet gap på munnen :-) Igår ställde jag upp en kossa, en häst och ett lamm bredvid varandra och frågade "var är hästen" och då skrattade han och tog hästen.
Han har börjat göra tecknen till "imse vimse spindel" själv och idag kom han på att det är ju jättekul att klappa händerna så det låter..

Han har ganska mycket ord och ljud för sig. Mamma är jag rätt säker på att han säger nu, och nästan pappa också.. Det roliga är att ibland när han sitter och leker kan man höra att han viskar "mamma baba" jättetyst och sen efter kommer ett "mamma!", vet inte varför men det låter rätt kul :-D Nyaste ordet är "diduu" som betyder "titt-ut". "Aooou" och "ouuu" betyder "mjau" och "muu".


På nyårsafton var vi hemma hos Rebecca och Alvin och då måste Noel ha blivit inspirerad.. Alvin kryper och kan gå en del också, tidigare brukade Noel bara krypa lite grann men mest åla. Men på nyårsdagen var han som förbytt och kröp mest hela tiden..! Sen dess är det bara mer och mer och nu är det sällan man ser honom åla.. Fast helst ska han ju gå och hålla i handen såklart ;-)
Nyårsafton var lugn och trevlig för övrigt, vi fick jättegod mat och både Noel och Alvin var övertrötta (och rätt underhållande) vid sina tillfällen.. Alvin la sig vid 20 som vanligt men vi höll Noel uppe till tolvslaget och åkte sen direkt hem, han brukar ju ändå va uppe till 22-23 typ.. Strax efter 23 blev han jättetrött men när de började skjuta raketer strax innan 00 blev det väldigt spännande och oj vad han pekade och hade sig :-) Sen var han vaken nästan hela hemvägen i bilen, somnade sista minuten och vaknade när vi var hemma men somnade sen efter 5 min i sängen, kl 1.

Ja och så har han ju fått två tänder till, de första i överkäken, så nu har han nästan fyra.. De är ju inte riktigt framme än :-)


Det blev nog massor att läsa och jag hade säkert kunnat skriva ännu mer men nu får det bli stopp :-) Nästa gång får det bli bilder istället!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback