Gipsad arm

Ja för de som inte hört det redan avslutade vi förra veckan på akuten på Astrid Lindgrens barnsjukhus... I söndags jobbade Johan och jag och Noel var på Tupperware-party hos min mamma. Noel och Liam röjde runt massa som vanligt och det är ju omöjligt att se vad de pysslar med exakt hela tiden.. Rätt som det var så var de ledsna båda två, och låg på golvet bredvid gästsängen. Liam tystnade som vanligt rätt direkt när Helén tog upp honom, men Noel var ledsen och småhängig emellanåt, vilket inte är helt ovanligt för honom heller... Jag försökte fråga om han hade ont nånstans men fick inget svar, och först efter en timme ungefär började jag misstänka att han hade ont i armen.
Vi gick över till Helén och Liam (som gått hem då), egentligen bara för att säga att Noel ville åka hem istället för att äta där, men sen när vi kom dti började Noel leka och ville va kvar. Då när han var lite gladare märkte man ännu mer tydligt att han hade ont i högerarmen, han ville inte alls använda den och blev lite ledsen om nån kom åt den. Mamma tyckte vi skulle ringa sjukhusen direkt men både jag och Helén tyckte det verkade bättre att äta middag först och det var nog ett bra beslut för annars hade det väl blivit tomma magar...

Så vid 19-tiden ringde jag vårdguiden, väntade 20 min i telekö och fick sedan svaret att jag blivit kopplad till vuxen fast jag ringt på barn... Så då hamnade jag på nytt i kö men behövde bara vänta nån minut, undrar om det gått så fort från början om jag kommit rätt? Hon som svarade tyckte iaf en doktor skulle titta på det så hon kopplade mig till närakuten barn (som jag fortfarande inte vet vad det var riktigt) där jag fick lämna telefonnr och så skulle de ringa upp. Lämnade vårt hemnr och sen packade jag och Noel ihop och åkte hem. När vi kom hem hade ingen ringt så Johan ringde vanliga närakuten på Löwet för att fråga om det var samma ställe, eller vart det var annars. Där tyckte de att vi bara kunde åka in, men antingen till Astrid Lindgrens eller Akademiska för på Löwet stänger de ju 22 och var fullbokade.

Bestämde oss för Astrid Lindgrens efter lite funderande och kom dit vid 21.30. Som alltid på sjukhus helt hopplöst att veta om man kommit rätt men vi tog en nummerlapp och satte oss och väntade... Efter 30-40 min var det vårt nummer så då fick vi gå fram till en sköterska, hon kände på armen och när hon kom till underarmen blev Noel ledsen (annars var han väldigt lugn och snäll i väntandet) så där var nåt tokigt och hon sa att läkaren skulle titta på det. Vi fick en stor Alvedon att ge honom och sen vänta lite till. Sen kom läkaren ut till väntrummet och kände på armen (han frågade Noel om han gjort illa armen och Noel sträckte fram vänsterarmen och sa "inte den!"), och skickade oss sen till röntgen. Fick komma in i princip direkt och själva röntgen var inte så jättekul tyckte Noel men annars trivdes han bra där uppe och for omkring med en massa leksaker och hade sig vid 23-tiden... Fick vänta närmare en timme skulle jag tro innan röntgenläkaren kollat på bilderna och vi kunde åka ner igen och säga att vi var klara.
När vi väl kom ner fick vi iaf ett eget rum, vi läste lite bok men sen ville Noel sova så då stoppade vi ner honom i vagnen och han hann sova ca en timme innan läkaren kom in och sa att vi behövde gipsa. Ena benet i armen var lite böjt (inte brutet riktigt alltså, tydligen vanligt med barn för de har lite mjukare och segare skelett) och samtidigt som de gipsade skulle han försöka trycka lite på armen för att få det i bättre läge... Lyckades han inte behövde man kanske söva och göra det ordentligare så.

Vi fick väcka Noel och sätta oss i gipsrummet med en sköterska och vänta på läkaren som försvann igen... Noel tyckte inte alls det var kul vare sig att bli väckt, sitta i ett rum utan tröja och inte få göra vad han ville. Till slut kom läkaren iaf och det var ju inte heller kul när de tryckte på armen, men överstökat ganska snabbt iaf.. Då fick han gips som gick från handen upp till armbågen och vi funderade på hur vi skulle lyckas få på honom kläder osv med det...
Fick ta en sväng upp till röntgen igen och sen vänta en stund på rummet igen, sen kom läkaren och sa att det såg kanske lite lite bättre ut men vi fick se vad ortopeden skulle säga när de tittade på bilderna dagen efter..
Nu var kl iaf efter 2 och vi fick på Noel hans pyjamas, fixade välling och kunde sen åka hem. Hemma vid 3, Noel sov då och vaknade sen vid 7.30. Då fick han komma till vår säng, dricka välling och sen sov vi till närmare 12 allihop.

Strax efter att vi kommit hem ringde en läkare och sa att "trycket" på armen var godkänt (skönt!) men de ville sätta en längre "stödskena" så vi behövde komma in och förlänga gipset.. Det var lite halvstökigt, först var de tvungna att såga bort en bit för att kunna böja armen och Noel tyckte inte alls det var roligt. Han satt och sa "färdig, färdig!" och tårarna rann. Men till slut var de ju färdiga iaf och väl tillbaka i bilen var han nöjd igen. Jag tyckte vi skulle svänga förbi Stinsen för att kolla efter lite stora tröjor, Johan tyckte det var en jättedålig idé men jag gav mig inte och det var nog ett bra beslut för Noel verkade också tycka det var kul att komma nån annanstans. Tyvärr var det lite dåligt utbud på Lindex (orkade ju inte springa runt i alla affärer) men det fick bli en del i 104 och en del i 110, även om 110 är typ en decimeter för långt i ärmarna...
Sen gick vi till BR och Noel fick en traktor och en cementblandare och är fortfarande glad för dem :-)

Redan då på måndagen var vi fascinerade över hur Noel inte verkar bry sig om gipset, utan leker på som vanligt fast med vänsterarmen bara utan att säga nåt annat... Om nån frågar säger han att han "har blått där" (utanpå gipset) och att Liam puttade honom. Exakt vad som hände vet vi ju inte riktigt, men på måndagkvällen sa han nåt om klockradion, att han blev arg på Liam och att Liam puttade honom. Jag kan tänka mig att det var så att de ville hålla på med klockradion båda två och försökte putta undan varandra. Sen är det inte helt otänkbart att Liam som är kortare försökte klättra upp i sängen för att nå bättre, men ramlade ner och på Noel som kanske tog emot sig med armen eller ramlade på den helt enkelt...

Första nätterna sov han lite dåligt, vaknade efter 3-4 timmar och vi fick ta in honom till oss, var vaken ett tag jättetidigt på morgonen fast han somnat sent osv... Men de senaste två nätterna har varit som vanligt, somnat vis 21-tiden och vaknat vid 8.30 så det gillar vi och hoppas det fortsätter så :-) För det är trångt och stökigt att sova alla i samma säng, dessutom måste jag ta bort extrakudden under magen då och sen har jag jätteont överallt när jag vaknar...


Jag vet att det blev jättelångt nu men detaljrikt iaf och det kanske passar en del :-) Annars flyter det på här, vi fick äntligen en ny ytterdörr förra fredagen och det är så skönt att inte behöva ha alla kläder, skor osv i minitvättstugan längre... Johan håller på för jämnan med sina ute-projekt, det senaste var att lägga om alla plattorna utanför dörren som hade 10x10 cm grästuvor mellan sig (både på höjden och bredden alltså..
Noel vill vara ute konstant och försöker man få in honom säger han just det, "Noel vill vara ute". Har också blivit duktig på att sjunga, kan hela "blinka lilla stjärna" bortsett från några ord här och där och att han ibland hakar upp sig och fastnar i mitten... Sen två veckor tillbaka håller han på med en ny grej som är "kommehåg ...", tex. "kommehåg vi sågde traktorn där" "kommehåg de vade myra där" "kommehåg de mamma tappa maten" osv osv osv... Lite kul men lite tjatigt i längden ;-)



Det går bra att leka med bara en arm också, här backar han med vagnen...


Jag tog fram babyskyddet och tvättade klädseln. Sen när jag fått på den igen skulle Noel provsitta, eller "vila" som han själv sa.. Först funderade jag på om det "höll" för honom men sen kom jag på att det är ju godkänt upp till hans vikt (13 kg) så det var ju ingen fara.. Inte riktigt rätt mått för det bara ;-)


Idag åkte vi till Arlanda för att kolla på flygplan och äta på McDonalds. Noel blev lite besviken bara för att det inte fanns några blåa flygplan... (Sånt från Tui fly som vi åkte med...)


Väntar på bussen...


Man kan ju inte stå på parkeringen som kostar 60 kr/timme utan väljer ju Johans personalparkering så får man åka lite buss också... :-)


Noel hjälper pappa lassa i jord i skottkärran... Nu får vi se sen om det kommer gräs där det ska också..!


Såhär såg första röntgenbilderna på armen ut, man ser på benet till vänster att det är lite "knäckt" och skadat i benhinnan... På onsdag ska vi tillbaka för nya bilder och träffa läkare.

Nu har jag jätteont i ryggen efter en dag med för lite vila, och dessutom halsbränna som man blir tokig av. Så nu får det bli soffan, en magnum och järntablett och sen ska jag fundera på om det får bli Rennie eller Losec mups idag. Rennie kan man inte ta riktigt i samband med järntabletten eftersom det är kalcium i den, så då har jag nåt att fundera lite på ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback